Læringsmål 1
1
Jeg markerer om en tegning er symmetriske eller ej.
2
Jeg kan beskrive symmetri i hverdagen fx om en kammerat er klædt symmetrisk eller ej.
3
Jeg argumenterer for hvorfor en genstand er symmetriske eller ej herunder på detaljerede tegninger.
Læringsmål 2
1
Jeg fremstiller symmetri herunder med centicubefigurer og malerier ved foldning af papir.
2
Jeg undersøger symmetri i forprogrammerede filer i dynamisk geometri og laver egne symmetriske tegninger heri.
3
Jeg fremstiller i undersøgelser med dynamisk geometri detaljerede symmetriske tegninger.
Læringsmål 3
1
Jeg klipper figurer i foldet papir og tegner symmetriakser lodrette som vandrette op i udklippet.
2
Jeg undersøger figurer med spejl og tegner lodrette og vandrette og skrå symmetriakser.
3
Jeg undersøger figurer spejl og tegner lodrette, vandrette og skrå symmetriakser.
Læringsmål 4
1
Jeg tegner enkle spejlbilleder i lodrette akser med støtte i kvadratpapir og spejl.
2
Jeg tegner spejlbilleder af figurer i lodrette og vandrette og skrå akser med støtte i kvadratpapir og spejl.
3
Jeg tegner mere detaljerede spejlbilleder i lodrette og vandrette og skrå akser.
Læringsmål 5
1
Jeg beskriver placeringer af fx brikker med brug af få forholdsord fx ved siden af, op og ned.
2
Jeg beskriver placeringer af fx brikker med brug af flere forholdsord fx ved siden af, op, ned, over, under, foran og bagved.
3
Jeg beskriver placeringer af fx brikker med præcise angivelser og stor varians af forholdsord og fagord fx ved siden af, op, ned, foran, bagved, venstre, højre, imellem, på skrå, på langs, gentag, spejl.
Læringsmål 6
1
Jeg fortsætter simple mønstre med 2-3 elementer og beskriver med fx ved hjælp af farver.
2
Jeg fortsætter mønstre med 3-4 elementer og beskriver med fx op, skrå op, skrå ned, ned.
3
Jeg fortsætter mønstre med flere elementer og beskriver præcist med fx 2 op, skrå op, skrå ned, 2 ned, 3 vandret til venstre, gentag.